User manuals en reference cards
Documentatie over de com apparatuur van onze vloot
Garmin
In alle vliegtuigen is een Garmin GNS430 geïnstalleerd, een gecombineerde COM/NAV/GPS. Hierdoor kan er met deze Pipers ook IFR worden gevlogen. Maar ook als je zonder die Garmin wilt vliegen, zijn er een paar trucjes die je moet weten om bijvoorbeeld de radio te kunnen bedienen. De GNS430 radio’s hebben allemaal de 8,33kHZ instelling en zijn dus klaar voor alle nieuwe frequenties.
Om de Garmin aan te zetten draai je de com-knop naar rechts, er volgt een zelftest en de Garmin vraagt om ok. Bevestig door twee keer op enter te drukken (rechterpaneel).
De Nav/com (radio 1 op het audio panel) kan je bedienen aan de linker kant van het paneel:
Boven zie je twee com-frequenties en onder twee VOR-frequenties. De bovenste frequentie van zo’n paar is geactiveerd, de onderste kan je inschakelen door op de flip-flop knopjes te drukken (dan springen de frequenties om).
Om een nieuwe frequentie in te stellen voer je met de kleine ring van de draaiknop de cijfers voor de komma (MHz) in, met de grote ring de cijfers achter de komma (kHz) en daarna activeer je hem via de flip-flop knop.
Druk je op de draaiknop dan schakel je tussen com en vor. Na 30 seconden schakelt de instelling overigens automatisch weer naar COM.
de kleine draaiknopjes C en V dienen om resp. volume en squelch in te stellen van com- en nav radio. Druk je deze knopjes in, dan schakel je bij C de auto-squelch uit/aan, bij V de ident.
Let op! Als je de VOR wilt aflezen op de klok, moet je zorgen dat je met het knopje CDI (links onder het beeldscherm) de Vloc hebt ingeschakeld (je kan ook de GPS als bron kiezen). Direct erboven staat de geselecteerde bron aangegeven.
De Garmin heeft ook een gigantische database, ingedeeld in verschillende hoofdstukken, waartussen je kan schakelen door aan de buitenste ring van de rechter knop de draaien:
Navigatie (NAV) : hier kan je zien waar je vliegt, en hoe je moet vliegen als je een waypoint of een flightplan hebt ingevoerd. Op de subpagina’s zie je terrein-informatie, informatie van je bestemming, kompas + algemene vluchtinformatie, satelietontvangst en verticale navigatie.
Waypoints (WPT): kan je informatie opvragen van airports (frequenties, approaoch, arrivals, departures, intersecties voor IFR, NDB’s en VOR’s of zelf ingevoerde waypoints).
Auxiliaries (AUX): kan je een fuel planning invoeren.
Nearest (NRST): hier staan de dichtstbijzijnde airports, intersecties, NDB’s VORs userwaypoints en frequenties ArtCC/FSS. Hier hoef je dus niet de ICAO-code in te voeren, maar kan je selecteren uit een lijst.
Het invoeren van gegevens in de database behoeft nog wel wat uitleg:
Bij het juiste scherm moet je eerst op de rechter knop drukken om de cursor te activeren; er licht dan een veld op. Vervolgens kan je met de grote rechter ring tussen de verschillende velden scrollen, met de kleine ring selecteer je de eerste letter van een veld en als je doordraait volg je op die positie de letters van het alfabet. Als je daarna weer met de grote ring draait ga je naar de volgende/vorige letter.
Voor de DRT is er ook nog een audiopaneel
Het begint ermee dat er een audiopaneel is geïnstalleerd dat voor de radio is geschakeld. Hierop selecteer je welke radio en/of VOR je wilt gebruiken. De bediening van die apparatuur moet je op de apparaten zelf doen (zoals volume en frequentie).
Wil je de losse radio kunnen bedienen, dan moet je met de rechter draaiknop op het audiopaneel radio 2 inschakelen. En je moet dan dus de oude radio inschakelen. Bij radio1 en EMG kom je bij de Garmin terecht, de rest is loos.
Met de binnenste draaiknop links regel je het volume voor de communicatie onderling en met de buitenste linker draaiknop de squelch; draai je hier tot voorbij de klik, dan hoor je altijd geruis.
Verder heb je nog twee rijen drukknopjes: de bovenste rij voor de speaker, de onderste voor de Phone (koptelefoon). Dat stelt je in staat om een extra radio uit te luisteren:
Phone 1 de frequentie op de Garmin,
Phone 2 de frequentie op de oude radio.
Com 3 t/m 5 zijn loos
Nav 1 is de VOR van de Garmin,
Nav2 is de oude VOR.
DME en MKR hebben we niet
ADF is de ADF. Omdat je het geluid met het drukknopje kan in- en uitschakelen, kan je het volume op de ADF zelf nu altijd voluit laten staan.
Documentatie
Hieronder de links naar de verschillende documenten.
De quick reference card voor de GNS430