De moderne manier van vliegen met de Glass Cockpit Garmin 500 in de G-BJSV

Onze Piper Warrior G-BJSV is voorzien van een Garmin 500 cockpit.
De combinatie van 2 besten: Een vertrouwde , solide kist met een moderne cockpit.

De vliegschool heeft een conversietraining ontwikkeld voor het vliegen met het G500 Electronic Flight Instrumentation System (EFIS), waarmee de G-BJSV wordt uitgerust.

Volgens EASA-regels (FCL.710, voor de liefhebbers) is een dergelijke training verplicht voor iedere vlieger die na de ombouw met deze kist wil vliegen.
Dat is niet voor niets. Er zijn wezenlijke verschillen met een ‘steam gauges’ cockpit.
Aanvullende training is noodzakelijk om de mogelijkheden en beperkingen van de systemen te leren kennen en om er veilig en met zelfvertrouwen mee te kunnen vliegen.

Hoeveel training er nodig is hangt erg af van je ervaring. Heb je hoegenaamd geen ervaring met een ‘glass cockpit’ en/of met de Garmin GNS430 GPS dan moet je rekenen op ergens tussen de 7 en 10 uur thuisstudie, circa anderhalf uur grondinstructie en 3 uur vlieginstructie.
Vliegers voor wie de GPS vrijwel geen geheimen meer heeft en die met een vergelijkbaar EFIS ervaring hebben zijn aanzienlijk minder tijd kwijt.

Tijdens de cursus wordt onder meer aandacht besteed aan:

  • System overview
    • System components and sub-systems
      • Pitot/static and Air Data Computer (ADC)
      • Attitude and Heading Reference System (AHRS)
      • Magnetometer and Temperature probe
      • Avionics
      • Radio’s and audiopanel
      • GPS(VFR)  and RNAV functionality (IFR)
  • Normal operations
    • System initialisation and alignment
    • Cautions and warnings system and display
    • Display modes, layout and available information
    • Use of radio’s
    • Use of DME
    • Use of GPS
  • Abnormal operations
    • Sub-system and system input malfunction
    • Screen failure
    • Electrical failures
    • EFIS message advisories
    • Aircraft system cautions and warnings
    • Use of G5 standy instrument

Het grootste deel van de training kun je zelfstandig thuis doen.
De vliegschool voorziet in een studiegids met verwijzingen naar de relevante hoofdstukken en pagina’s in de verschillende handboeken. Ook komen er werkbladen beschikbaar met oefeningen die je kunt doen op de simulatieprogramma’s die voor zowel de GNS430 als het G500 systeem beschikbaar zijn. Aan de hand daarvan kun je zelf testen of je de informatie hebt begrepen en of je die goed kunt toepassen.
De simulatieprogramma’s van Garmin zijn er alleen voor Windows systemen. Mac-gebruikers kunnen eventueel gebruik maken van de computers in de briefingruimte van de club. Een hulpprogramma op de eigen mac installeren om Windows software te kunnen draaien is ook een optie.

Het aflezen van de vlieginstrumenten is bij een EFIS wezenlijk anders dan bij een cockpit met ronde klokken. Dat is dan ook het eerste aandachtspunt bij de praktische vliegtraining.
De eerste les is een familiarisatieles, gericht op het leren vliegen met de nieuwe instrumentatie.
Tijdens de tweede les leer je omgaan met system failures en het gebruik van de Garmin G5, die in de G-BJSV wordt geïnstalleerd als standby instrument. Inderdaad: met uitzondering van de motorinstrumenten vind je in de kist straks geen traditionele instrumenten meer.
De derde les zal scenario based zijn, een navigatievlucht waarbij je leert te werken met een vliegplan in de GPS, alsmede nood- en uitwijkscenario’s waarbij je leert terug te grijpen op de schat aan informatie die het systeem te bieden heeft.

Voor het praktijkdeel komt er een syllabus, maar de kern van een ‘differences training’ is dat deze wordt aangepast aan de ervaring van de vlieger. Iemand met veel ervaring kan dus lessen combineren of onderdelen overslaan, zoals het ook mogelijk is om lessen te herhalen als dat nodig zou zijn. De lessen zullen door de instructeur als EFIS training worden afgetekend in je logboek, zodat controleerbaar is dat je de verschillentraining hebt gevolgd. De training is compleet als zowel jij als je instructeur er van overtuigd zijn dat je veilig en met vertrouwen met de nieuwe instrumentatie kunt vliegen.