Lelystad Airport

Ontstaan en de toekomstplannen van het vliegveld bij Lelystad

Lelystad Airport is een officieel vliegveld geworden in 1973. Het is ontstaan in de tijd dat Flevoland drooggelegd werd, waarbij er meerdere grasbanen verspreid over Flevoland lagen. Vanuit een behoefte aan centralisatie, en met een toekomstvisie voor zakelijk verkeer, zijn alle grasbanen gecombineerd tot “Luchthaven Lelystad”. Direct bij dat begin was Vliegclub Flevo er al gevestigd. We zijn daarmee de oudste vliegschool op Lelystad Airport. De landingsbaan bestond in de beginjaren nog uit een grasbaan.

Het pand van de vliegclub stond naast de verkeerstoren. In 1981 werd er een asfaltbaan aangelegd, kort na de taxibanen.

Het vliegveld heeft zich in de loop der jaren ontwikkeld tot het grootste General Aviation veld van Nederland (oa privevluchten vallen onder General Aviation), met rond de 100.000 vliegbewegingen per jaar waarbij behalve vliegscholen ook de kleine zakelijke luchtvaart gebruik maakt van het veld.

In 1993 is Lelystad Airport eigendom geworden van de Schiphol Group. De naam “Luchthaven Lelystad” is toen veranderd naar “Lelystad Airport. In de toekomst zal Lelystad Airport worden uitgebouwd naar een belangrijke regionale luchthaven met verkeersleiding.
In 2019 zal de eerste fase gereed zijn en wordt een groei van Chartervluchten verwacht van 4.000 per jaar , uitlopend naar 45.000 in een tijdsbestek van 20 jaar.
Deze activiteiten zullen aan de noordkant van de startbaan plaats vinden. De General Aviation Activiteiten aan de zuidkant zullen dus voorlopig minimale overlast ondervinden van deze uitbreiding.